Pages

Monday, August 23, 2010

pengsan or pura2..

hi there..salam 1 Malaysia semua...semoga anda semua sihat sejahtera..kalo ade yg x sihat tu xpe..sbb Nabi Muhammad penah bersabda..Sakit itu penghapus dosa...erm..entry kali ini aku nk cite sikit pe yg dh berlaku pagi td..cam biase le kalo 1st day keje ni..still Monday blues..xpe demi amanah aku kuatkan diri juga..(ayat skema)..pg ni xde perhimpunan rasmi so sbg guru ting aku kene masuk kelas..ok xpe..aku suker..hehe..otw masuk kelas tu aku lalu depan satu kelas ni..awat kalut semacam je kelas ni..so sbg cikgu yg prihatin aku tanye le nape..ade bdk bgtau sorg murid ni sesak nafas..ooo...relaks2..so kalo sesak nafas bantuan awl ialah bantu dia bernafas melalui plastik..nk tau cara cam ne korang pandai2 le budak buku rawatan kecemasan k? so aku tnye budak2 ni ade plastik x..xde dorg kt..alternatif lain kertas..tup2 elok je aku smpi kat budak ni dia terus pengsan..mak ai! malang sungguh nasib aku..so tepuk2 le kat bahu dia ngn sekuat hati aku nk bg dia sedar..x juga ok..start panic dh..tanye mbe2 dia ade astma ke x dorg kt xde..ok selamat..so teruskn dgn proses nk sedarkan dia..bdk yg pengsan ni kategori bdk nakal..ade lah wat kes sikit2..tp cikgu kan..nakal mcamne pun ttp ade perasaan syg n belas kasihan..then aku n beberapa org pelajar yg lain try bantu dia tp dia still x sedarkan diri..tp aku tau dia x pengsan..sbb kriteria pengsan xde..check nadi ok, nafas ok, mata pun ok..tp cuak gak xkn le x nk sedar lgsg..kot2 la dibuatnye btl dia pengsan..mati aku..kol her mom then trs bawak g hospital..tp seyes berpeluh badan aku..penat seh! tuk thn ni x tau le ni dh kali ke bape bdk pengsan kat tgn aku..aku rs bdk ni hipoglikimia iaitu penyakit kurang gula dalam tubuh..biaser org sebut hypo..so kalo ade masalah ni rajin2 minum air glukosa n 100PLUS..

kisah pg td mengingatkan aku kes yg berlaku 1st semester aku kat poly..time aku n the geng ramai woo 9 org geng aku..hehe..geng budak baik2..geng time tu terdiri dr aku, cinot, leha, wawa, nani, lina, yani, ct n mah..(team bola jaring siap ngn simpanan lagi..hehe) nk dijadikan citer adelah 1 malm ni dlm lbh kurang kul 11 malam..one of us demam..so ok ler mkn ubt n suh dia rest..lps isyak cm tu dh g jengu dia kiteorg blk kat bilik masing2..lebh kurang kul 11 lbh rumet mbe aku yg demam ni duk ketuk bilik..dia kate mbe ni meracau2..aku pndg rumet aku, rumet aku pndg aku..ah sudah nk wat pe ni..so kiteorg pun bergegas la g bilik mbe yg demam ni..x smpi 5 minit ahli geng dh penuh dh..mbe lain panik dh..tp aku cool..hehe..relaks2..dlm hati mati aku nk wat pe ni..ada mbe aku ni siap baca yasin neh!! dh cam sakit tenat lak..aku lak yg cuak..nk pgl waden sian lak..xpe2 relaks2..ade sorg mbe ni ade air yasin..amik air yasin tu bg dia minum then renjis skit kat muka dia..so dia sedar..tp dia still ckp dia takut..so aku ngn ilmu yg x pnh di dada ni ckplah kat dia..bacalah ayat kursi..tp dia ckp tak boleh..beriya2 dia ckp x boleh..kiteorg siap pujuk lg suh baca ayat kursi..dia still berkeras kt x boleh..dh sudah..dh kene kunci ngn setan ke mulut dia ni..cuak gak time ni..satu2 aku pndg muke mbe aku..masing2 muka dh cuak dah..yelah mane tau tetibe berjangkit lak..so ngn nada memujuk aku tnye dia..nape  x boleh baca ayat kursi ni..kite baca sesama k? aku pujuk..begitu gak ngn kwn aku..tetibe ngn perlahan mbe yg demam ni kt..x boleh baca sbb period..(dtg haid)..peh! time tu aku rs nk hantuk kepala kat dinding 3 kali, mbe2 yg lain gelak guling2..x cukup guling 2 kat bilik, g guling2 kat koridor..mak ai! bikin gempak je mbe aku ni..yg lawaknye dia tgk kiteorg ketawa cam nk pecah urat kentut ni..ngn slumber dia pun gelak!!! hampeh tul punye kawan..tp syabas ko dh wat kwn2 ko ni panik...bile ingt balik mmg klaka ar...
ok le smpi sini story aku...panjg lak yerk..hehe..daa semua..

2 comments:

brat2104 said...

ni kes kwn ko xleh baca ayat kursiy tu ke? hahaha.. xleh blah wei kwn ko tu!! tulus!!

Sutera putih said...

aah! aku penah cite kat ko ye..hehe..mmg x bleh blah..